De visie is gemaakt met een uitgebreid participatieproces, met bijdragen van lokale ondernemers, vastgoedpartijen, belangenverenigingen en inwoners.
Op deze pagina vind je belangrijkste thema's en uitgangspunten van de beleidsvisie. In het document hieronder kun je de gehele visie nalezen met meer info over de aanleiding en ontwikkelingen, aanpak/strategieën en de gewenste ontwikkelingsrichting per (wijk)winkelgebied.
Belangrijkste thema's en uitgangspunten:
PLACEMAKING
Placemaking is een proces waarbij openbare ruimtes worden ontworpen en beheerd met als doel de sociale, culturele en economische dynamiek van een gebied te versterken. Met veel aandacht voor vergroening en het verbeteren van de veiligheid, netheid en toegankelijkheid. Ook biedt de gemeente ondersteuning bij de transformatie van winkelgebieden via matchmaking en met stimuleringsregelingen en subsidies zoals bijvoorbeeld Subsidie Kleinschalig Ondernemerschap (voor onderscheidende concepten in aangewezen gebieden)
BLENDING CONCEPTS
Met duidelijke kaders faciliteren we ondersteunende horeca in winkels, zoals bijvoorbeeld koffiecorners in boekhandels. Daarbij is maximaal 25% van het winkeloppervlak toegestaan voor horeca, tot een maximum van 30 m². En de horeca mag niet zelfstandig worden gepromoot of geëxploiteerd met bijvoorbeeld een terras. Dit biedt ruimte voor beleving, zonder dat de hoofdfunctie van winkels onder druk komt te staan.
VERRUIMING WINKELTIJDEN
Winkels mogen voortaan op zon- en feestdagen geopend zijn van 09.00 tot 20.00 uur, met uitzondering van 4 mei na 19.00 uur. Dit zorgt voor meer flexibiliteit voor ondernemers en sluit beter aan bij het internationale en stedelijke karakter van Eindhoven.
STERKE WIJK- EN BUURTCENTRA
De visie onderstreept het belang van sterke wijk- en buurtcentra. Deze vervullen niet alleen een economische functie, maar ook een sociale rol binnen buurten. We zetten in op verbetering van parkeervoorzieningen (waar mogelijk de eerste 30 minuten tegen een zeer laag tarief), goede bereikbaarheid en een aantrekkelijke openbare ruimte.
INNOVATIE EN DUURZAAMHEID
De gemeente voert actief beleid om circulaire initiatieven, energiebesparing en kortere ketens te ondersteunen. Fysieke winkels blijven belangrijk, maar moeten meegaan in de trend van omnichannel retail: de integratie van offline en online verkoopkanalen.