-
Handboek evenement organiseren (708.25 KB)
Wanneer vraag ik een evenementenvergunning aan en wanneer hoef ik alleen een melding te doen?
Voor het organiseren van een evenement heb je een evenementenvergunning nodig. Organiseer je een klein evenement voor minder dan 250 bezoekers? Dan is het doen van een melding vaak voldoende. Verder mag het evenement niet langer duren dan één dag en vindt het evenement plaats tussen de in het besluit genoemde tijden. Bepaal met behulp van de beslisboom of je een evenementenvergunning nodig hebt of dat het melden van een evenement voldoende is.
Bij wie kan ik informatie krijgen over het organiseren van een evenement in Eindhoven?
Het loket voor organisatoren van evenementen zit bij Eindhoven247. Eindhoven247 adviseert en informeert organisatoren en begeleidt ze naar hun vergunningsaanvraag. Er staat informatie op de website van Eindhoven247. Ook kun je Eindhoven247 bereiken door een e-mail te sturen naar info@eindhoven247.nl. Je kunt ook bellen met 040 - 707 4049.
In het handboek hieronder vind je informatie over de processen en regels rondom het organiseren van evenementen.
Meer aanmeldingen dan ruimte
Stel: je hebt een locatie op het oog waar je een evenement wilt organiseren. Dan kan het voorkomen dat er meer aanmeldingen zijn dan dat er ruimte is. Dan wordt er een verdeling van de beschikbare plekken gemaakt aan de hand van de vernieuwde procedureregels voor plaatsing op de evenementenkalender. Deze regels zijn op 23 september 2025 definitief vastgesteld en vind je hieronder.
Wanneer er onverhoopt sprake is van verschillende aanmeldingen voor dezelfde locatie en dezelfde dag, hanteert de gemeente een vragenlijst om een afweging te kunnen maken welk evenement prioriteit krijgt. Ook deze vind je hieronder.
-
Handboek evenement organiseren (708.25 KB)
-
Vragenlijst concurrerende aanmeldingen (53.23 KB)
Let op:
Een beperkt aantal evenementen heeft voor 2026 een vaste status gekregen op de reserveringskalender. Deze evenementen krijgen bij concurrerende aanmeldingen voorrang op andere evenementen. Voor het jaar 2026 zijn de volgende evenementen aangewezen als geprioriteerde evenementen:
- Carnaval
- Koningsnacht en -dag
- Lichtjesroute en Fakkeldefilé
- Dutch Design Week (DDW)
- GLOW
- Intocht Sinterklaas
- Fakkeltocht (24 december)
- Keep on Giving (eindejaarsactiviteiten en city dressing)
- NewYearsEHVE (31 december)
Wat zijn de algemene regels voor evenementen in Eindhoven en hoe denkt de Gemeente Eindhoven over evenementen?
De algemene regels voor het organiseren van evenementen in onze stad staan in ons evenementenvergunningenbeleid. In dit beleid vind je het antwoord op vragen als ‘wie is verantwoordelijk voor wat’ en ‘hoe krijg ik een vergunning’.
Het evenementenvergunningenbeleid heeft een directe relatie met de evenementenvisie: het een kan niet zonder het ander. In de evenementenvisie geeft de gemeente aan wat ze doet om voor een vernieuwende evenementenkalender met hoge kwaliteit te zorgen. Hierin staan evenementen die toekomstbestendig en duurzaam zijn. De gemeente kijkt hier naar de belangen van de organisatoren, inwoners en anderen die samen de ontwikkeling van evenementen in Eindhoven vormgeven.
Op welke locatie kan ik een evenement organiseren?
Ben je op zoek naar een geschikte plek voor jouw evenement? De gemeente Eindhoven kent veel interessante en mooie plaatsen om een evenement te organiseren. Voor veel van deze plaatsen is een profiel gemaakt. In de zogenoemde locatieprofielen vind je de mogelijkheden van de verschillende locaties. Daarnaast vind je aan welke voorwaarden je per locatie moet voldoen. De algemene regels voor evenementen staan in het evenementenvergunningenbeleid.
De gemeente Eindhoven heeft de regels voor buitenevenementen in de stad vernieuwd. Denk bij die regels aan het aantal evenementen en bezoekers, maar ook geluidsniveaus. De afgelopen maanden hebben we daarover gepraat met bewoners, organisatoren, ondernemers en andere belanghebbenden. We hebben ook een stadsbrede enquête gehouden. De uitkomsten hebben we gebruikt om de nieuwe regels te actualiseren. Dat doen we in de vorm van zogenaamde locatieprofielen. Inmiddels heeft het college van burgemeesters en wethouders de definitieve versie vastgesteld. Vanaf het evenementenjaar 2026 kunnen we met de profielen werken. Deze gelden voor 20 locaties in onze gemeente. Meer informatie vind je op de pagina Profielen evenementlocaties vernieuwd.
Hieronder vind je de huidige locatieprofielen (geldig tot en met 2025), en het boek met de locatieprofielen zoals ze gelden vanaf het evenementenjaar 2026.
-
Locatieprofiel Evenementen Begijnenhof (336.87 KB)
-
Locatieprofiel Evenementen Centrum Noord (60.77 KB)
-
Locatieprofiel Evenementen Centrum Oost (115.12 KB)
-
Locatieprofiel Evenementen Centrum West (63.23 KB)
-
Locatieprofiel Evenementen Centrum Zuid (59.96 KB)
-
Locatieprofiel Evenementen Clausplein (501.93 KB)
-
Locatieprofiel Evenementen Fensterrein (662.21 KB)
-
Locatieprofiel Evenementen Genneper Parken (698.74 KB)
-
Locatieprofiel Evenementen JF Kennedylaan eo (557.23 KB)
-
Locatieprofiel Evenementen Lichtplein (515.87 KB)
-
Locatieprofiel Evenementen Markt (598.54 KB)
-
Locatieprofiel Evenementen PhilipsStadion (918.53 KB)
-
Locatieprofiel Evenementen Stadhuisplein (340.02 KB)
-
Locatieprofiel Evenementen Stadspark de Karpen (313.32 KB)
-
Locatieprofiel Evenementen Stadswandelpark (568.42 KB)
-
Locatieprofiel Evenementen Stationsplein (685.86 KB)
-
Locatieprofiel Evenementen Stratumseind (568.42 KB)
-
Locatieprofiel Evenementen StrijpS (1.91 MB)
-
Locatieprofiel Evenementen Wilhelminaplein (412.15 KB)
Let op:
Op de digitale versie van de nieuwe locatieprofielen staat nu nog 'concept'. Maar de teksten van dit document zijn inmiddels allemaal aangepast aan het collegebesluit van 23 september 2025. Enkele kaartjes moeten echter nog worden aangepast. Dit gebeurt in de eerste week van oktober 2025.
Kan ik elektriciteit gebruiken tijdens mijn evenement in de stad?
Wil je weten welke stroomvoorzieningen waar zijn? Op ons Open Data-portaal staat een plattegrond met openbare stroompunten.
Kijk voor meer informatie op de pagina Gebruik elektriciteit tijdens evenement of markt.
Mag ik een feest geven in een park?
Je mag in een park een klein feest geven. Denk bijvoorbeeld aan een barbecue of een picknick. Let op: In de meeste parken geldt een alcoholverbod.
Wil je in een park een groter openbaar feest geven. Bijvoorbeeld met alcoholische drank tegen betaling, (versterkt) geluid of veel mensen? In dat geval maak je een evenementenmelding of vraag je een evenementenvergunning aan.
Doe na je feest je afval in een afvalbak. Zit de afvalbak vol? Maak een melding openbare ruimte op eindhoven.nl en neem je afval mee naar huis.
Kan ik gebruikmaken van de vrijwilligersverzekering van de Gemeente Eindhoven?
Ben je actief als vrijwilliger in Eindhoven? Dan ben je voor activiteiten die je als vrijwilliger uitvoert automatisch via ons verzekerd bij Centraal Beheer. Kijk op de pagina Verzekering voor vrijwilligers en mantelzorgers (eindhoven.nl) voor meer informatie.
Zijn er subsidiemogelijkheden voor evenementen?
Op de website van Eindhoven247 staat meer informatie over het aanvragen van een subsidie of financiële ondersteuning en kun je hiervoor een aanvraag indienen.
Ik heb nog vragen, kan ik contact opnemen?
Heb je vragen over je aanvraag of het besluit? In de ontvangstbevestiging van de aanvraag staan de gegevens van je contactpersoon bij de gemeente.
Als er geen gegevens bekend zijn dan kun je mailen naar evenementen@eindhoven.nl. Je kunt ook iedere werkdag tussen 09.00 en 11.00 uur bellen naar 14040 en vragen naar het cluster evenementen van de afdeling Expertise Veiligheid.
Heb je nog geen aanvraag ingediend dan kun je contact opnemen met Eindhoven247. Mail naar info@eindhoven247.nl of bel met het loket evenementen 040 - 707 4049.